Regler för tågresenärers rättigheter finns i en EU-förordning och gäller därför inom hela EU. Regler anger ett minimum av rättigheter och skydd som varje medlemsland måste ha. Många tågföretag har dock bättre skydd än EU-förordningen anger.
Nedanstående text är baserad på information från Konsumverket. Informationen är senast uppdaterad
30 December 2011.
Inställd eller försenad resa: Om din tågresa blir inställd eller mer än 1 timme försenad har du som resenär rätt att välja mellan tre alternativ:
Kompensation vid försenad resa: Om du blir försenad mer än 1 timme på din tågresa så har du rätt till kompensation. Denna kompensationsrätt gäller även om du väljer att resa med en ny ombokad resa. Följande kompensationsnivåer gäller:
Rätt till hjälp: Om resan försenas mer än en timme har du även rätt till hjälp från företaget:
Konsumentverket samt i EU-förordning om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. SJs villkor hittar du i "Internationell Restidsgaranti".
copyright @2021