RÄTTIGHETER NÄR DU ÅKER TÅG

Regler för tågresenärers rättigheter finns i en EU-förordning och gäller därför inom hela EU. Regler anger ett minimum av rättigheter och skydd som varje medlemsland måste ha. Många tågföretag har dock bättre skydd än EU-förordningen anger.

 

Nedanstående text är baserad på information från Konsumverket. Informationen är senast uppdaterad

30 December 2011.


VAD GÄLLER VID TÅGRESA?

Inställd eller försenad resa: Om din tågresa blir inställd eller mer än 1 timme försenad har du som resenär rätt att välja mellan tre alternativ:

  • Du kan välja att inte genomföra resan och du har då rätt att få tillbaka hela biljettpriset. Om du har gjort ett tågbyte i resan och nästa del av resan ställs in eller blir försenat med mer än en timme har du rätt att avbryta resan. Du ska då få tillbaka hela biljettpriset. Du har även rätt att få en resa tillbaka till platsen där din resa började.
  • Du kan välja att genomföra resan så snart som möjligt. Antingen med det försenade tåget eller med en ny ombokad resa. Transporten ska ske på så kallade "likvärdiga transportvillkor". Det kan till exempel vara med ett annat tåg, med buss eller med taxi. Vad som är likvärdigt bedöms från fall till fall.
  • Du kan välja att göra din resa en annan dag genom att boka om biljetten hos tågföretaget.

Kompensation vid försenad resa: Om du blir försenad mer än 1 timme på din tågresa så har du rätt till kompensation. Denna kompensationsrätt gäller även om du väljer att resa med en ny ombokad resa. Följande kompensationsnivåer gäller:

  • Om resan blir försenad mellan en och två timmar har du rätt att få tillbaka minst 25 procent av biljettpriset.
  • Om resan blir försenad mer än två timmar har du rätt att få tillbaka minst 50 procent av biljettpriset.

Rätt till hjälp: Om resan försenas mer än en timme har du även rätt till hjälp från företaget:

  • Du har rätt till gratis mat och dryck på tågstationen eller på tåget. Det du får ska stå i proportion till förseningen.
  • Du har rätt till gratis boende och transport till boendet om du är tvungen att övernatta på grund av förseningen
  • .Om resan avbryts ska tågföretaget se till att du kommer fram till ditt resmål på annat sätt
Bagage: Du har rätt att ta med dig så mycket bagage som du kan bära. Det är du själv som är ansvarig för ditt bagage under resan. Om du anser att tågbolaget är ansvarigt för eventuellt förlust av eller skada på bagaget kan du söka ersättning från tågbolaget. Speciella regler » gäller för inlämnat bagage (tex extra stort bagage eller extra stort värde).

Inte nöjd med tågbolaget: I första hand skall du klaga direkt till tågbolaget. Om du tycker att tågbolagets villkor och ersättningar är oskäliga anmälar du detta till Konsumentverket. Om du inte kommer överens med tågbolaget kan du vända dig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). Normalt hanterar dock inte ARN tvistar som understiger 1000 SEK.

Mer information: Du hittar mer information om dina rättigheter hos

Konsumentverket samt i EU-förordning om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. SJs villkor hittar du i "Internationell Restidsgaranti".

Resan är som ett spel. Det blir vinster och förluster och mest från ett oväntat håll.
Om Barnreseguiden.se
Alla artiklar och texter på Barnreseguiden.se är skrivna av barnföräldrarna Per och Kairi som båda älskar att resa. Vi har under många år haft förmånen och möjligheten att resa mycket. Efter att vi fått våra barn... Läs mer >>

Kontakt
E-mail: barnreseguiden@smalltraveller.eu
Telefon: 08-50164002

Länkar
Länkar till andra bra sajter >>
Legal rekvisita
Barnreseguiden.se ägs av
Smalltraveller OÜ  (reg nr 12119060)
Supluse pst 5-3
11911 Tallinn
Estland