I detta avsnitt hittar du information om dina rättigheter när du reser med flyg. Här får du tips hur du undviker problem samt vilka rättigheter du har vid tex inställda flyg, förseningar och problem med ditt bagage.
Avsnittet är indelat i:
Nedanstående text är baserad på information från Konsumverket. Informationen är senast uppdaterad
30 December 2011.
Trots lagar och överenskommelser är det viktigt att du själv vidtar åtgärder för att minimera risken att få problem med din flygresa. Här är grundläggande råd om vad du kan/bör kolla upp om du känner dig osäker på din reseorganisatör.
Kolla upp flygbolaget: Om du känner dig osäker på det flygbolaget du ska åka med så bör du kolla upp en del basfakta.
Vad köper du: Ger företaget dig tydlig och skriftlig information om pris, innehåll och fullständiga resevillkor?
Ekonomi och resegaranti: Har bolaget skulder (tex skatteskulder). Detta kan du kontrollera hos Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Har bolaget betalt in tillräcklig resegaranti. Detta kontrollerar du hos Kammarkollegiet.
Bolagets framtoning: Hur känns de kontakter du har med bolag både vad gäller hemsida men även personliga kontakter. Går det att nå bolaget på ett bra sätt?
Anmälningar hos ARN: Har bolaget någon/några anmälningar hos Allmänna reklamationsnämden (ARN)?
När det gäller tex förseningar, inställda flyg och skadat eller förkommet bagage beror dina rättigheter på om din flygning innefattas av EU:s regler. EU:s regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. Reglerna gäller också när ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra han kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd. Nedanstående gäller för flyg som innefattas av EU:s regler.
Din flygresa blir försenad: Enligt EU-reglerna anses ditt flyg vara fösenat om fördröjningen är minst
Om ditt flyg är försenat enligt ovanstående har du rätt till hjälp från flygbolaget i form av gratis mat, dryck och vid behov hotell (inklusive transport till/från hotellet). Allt ska vara i "skälig proportion" till förseningen. Du kan även ha rätt till ekonomisk kompensation.
Om din flygresa blir inställd: Om ditt flyg blir inställt ska du ges möjlighet att välja att:
Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in. Om din resa förlorat sitt syfte på grund av den inställda flygningen har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat.
Om resan ombokas ska den bokas om till en likvärdig resa. Om flygbolaget erbjuder dig en ombokning till den region du ska till men till en annan flygplats ska flygbolaget även bekosta din transport mellan flygplatsen du skulle ha kommit till och flygplatsen som du erbjuds att flyga till i stället.
Om ditt flyg blir inställt så har du rätt till hjälp från flygbolaget i form av gratis mat, dryck och vid behov hotell (inklusive transport till/från hotellet). Allt ska vara i "skälig proportion" till förseningen. Du kan även ha rätt till ekonomisk kompensation.
Överbokat flygplan: Om ditt flygplan är överbokat så har flygbolaget rätt att neka dig ombordstigning. Oftast frågar bolaget om det finns någon frivillig. Om inte, så har flygbolaget rätt att välja ut någon som mot sin vilja blir nekad ombordstigning.
Flygbolaget ska alltid dela ut skriftlig information till passagerare som drabbas av nekad ombordstigning. Informationen ska innehålla fakta om dina rättigheter i EU och om hur man kontaktar den myndighet som har tillsyn över reglerna. I Sverige är det Konsumentverket som har tillsyn. Om du blir nekad ombordstigning så har du rätt till hjälp från flygbolaget i form av gratis mat, dryck och vid behov hotell (inklusive transport till/från hotellet).
Alla som nekas ombordstigning har rätt till ekonomisk kompensation.
Om du mot din vilja nekas ombordstigning ska flygbolaget, förutom ersättningen i form av pengar, erbjuda dig att välja mellan att
copyright @2021