Sedan en tid tillbaka måste alla företag som säljer paketresor (eller liknande) betala in en resegaranti. Resegarantin ska fundera som ett skydd för resenären om en resa avbryts eller ställs in. Resegarantin hanteras av Resegarantinämnden. Innan du köper en paketresa kan det vara en god idé att kontrollera om ditt reseföretag har betalat in pengar för Resegarantin. I nedanstående text hittar du en länk Kammarkollegiet där du kan kontrollera detta.
Nedanstående text är baserad på information från Konsumverket. Informationen är senast uppdaterad
30 December 2011.
När gäller resegarantin: Garantin gäller endast paketresor och kan utnyttjas om resan avbryts eller ställs in, tex på grund av att researrangören har gått i konkurs. Resegarantin gäller för paketresa. Med paketresa menas en resa som består av minst två tjänster i kombination som tex två av transport, boende och turisarrangemang.
Resegarantin gäller inte: Resegarantin gäller bland annat inte reguljärflyg. Om resegaranti inte gäller för din resa skall du, vid konkurs, vända dig till bolagets konkursförvaltare.
Om resan inte blir av: Om din resa blir inställd pga tex att ditt företag går i konkurs så ska du inte avboka resan utan istället vända dig till Resegarantinämnden och där göra en anmälan.
Påbörjad inte slutförd resa: Om du inte kan slutföra en påbörjad resa, tex pga att researrangören har gått i konkurs, får resegarantibeloppet användas för uppehälle i utlandet, till återresa samt "skälig ersättning för de förmånder du har förlorat genom att resan har kortats"
copyright @2021